Τι σημαίνει για τους Ευρωπαίους η αύξηση των δασμών από την ΕΕ στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα


Δεν πρόκειται για κήρυξη εμπορικού πολέμου, αλλά η Κίνα αναμφίβολα έτσι θα το ερμηνεύσει: Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενημέρωσε τους Κινέζους εξαγωγείς ηλεκτρικών οχημάτων για την πρόθεσή της να επιβάλει προσωρινούς τελωνειακούς δασμούς έως και 38%, από τον επόμενο μήνα.

Η ΕΕ θέλει να καταστήσει ακριβότερες τις εισαγωγές ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την Κίνα, κάτι που αντικειμενικά απειλεί να κλιμακώσει την εμπορική σύγκρουση με το Πεκίνο. Τρεις κινεζικές εταιρείες βρίσκονται στο επίκεντρο: ένας δασμός εισαγωγής 17% θα ισχύει για αυτοκίνητα από την BYD, 20% για οχήματα από την Geely και 38% για αυτοκίνητα που παράγονται από τη SAIC.

Τι σημαίνει αυτό για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία και για τους καταναλωτές; «Διακυβεύονται πολλά για τους Γερμανούς κατασκευαστές αυτοκινήτων: σε καμία άλλη χώρα στον κόσμο η Volkswagen δεν πουλά τόσα αυτοκίνητα, όσα στην Κίνα. Πιο πρόσφατα η εταιρεία πουλούσε περισσότερα από τρία εκατομμύρια  αυτοκίνητα, ετησίως. Για τη BMW και τη Mercedes, πρόκειται επίσης για εκατοντάδες χιλιάδες οχήματα που εξάγουν στη Λαϊκή Δημοκρατία κάθε χρόνο», προειδοποιεί η Tagesschau.

«Οι υψηλοί δασμοί φυσικά και δεν …διασκεδάζουν τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία», λέει ο Φρανκ Σβόπε, καθηγητής στην οικονομία αυτοκινήτου στο Πανεπιστήμιο FHM του Αννόβερου. «Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες ειδικότερα – η Volkswagen, η Mercedes, η BMW και η Porsche – εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την κινεζική αγορά. Για αυτές τις εταιρείες, η απόφαση της ΕΕ για επιβολή δασμών είναι μια καταστροφή γιατί η κινεζική κυβέρνηση θα λάβει σίγουρα αντίμετρα», προσθέτει.

Επιβάρυνση των πελατών

Οι ακριβείς συνέπειες των δασμών είναι επί του παρόντος δύσκολο να προβλεφθούν. Αλλά ένα πράγμα είναι σαφές: αυτοί που υποφέρουν δεν είναι απαραίτητα μόνο οι κατασκευαστές, αλλά και οι καταναλωτές. Η διαμάχη για τους δασμούς της ΕΕ στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα γίνει κυρίως αισθητή από τους Ευρωπαίους πελάτες, «Τα ηλεκτρικά οχήματα γίνονται φυσικά πιο ακριβά, ειδικά στην κατηγορία των μικρών αυτοκινήτων, όπου μπορούν να αναμένονται πολλά από την κινεζική πλευρά .Αυτό είναι φυσικό Θα ήταν καταστροφή για τους καταναλωτές εάν έπρεπε ξαφνικά να πληρώσουν 2.000, 3.000 ή 4.000 ευρώ περισσότερα για ένα αυτοκίνητο που μπορούν ακόμα να αποκτήσουν σήμερα σε πολύ φθηνότερες τιμές».

Αντίποινα από το Πεκίνο

Το υπουργείο Εξωτερικών στο Πεκίνο προειδοποίησε ήδη ότι θα υπερασπιστεί αποφασιστικά τα συμφέροντά του. Η ΕΕ, ωστόσο, είναι πεπεισμένη ότι το Πεκίνο στρεβλώνει τον ανταγωνισμό, παρέχοντας υψηλές επιδοτήσεις στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες για να διαθέτουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην ΕΕ σε πολύ πιο χαμηλές τιμές.

Μπορούν οι Γερμανοί κατασκευαστές αυτοκινήτων να αντισταθμίσουν τις πιθανές απώλειες στην Κίνα, εάν πουλήσουν περισσότερα αυτοκίνητα στην Ευρώπη; Ο καθηγητής Σβόπε είναι δύσπιστος: « Οι δασμοί θα έχουν σίγουρα ως αποτέλεσμα ορισμένοι άνθρωποι να μην αγοράζουν κινέζικο αυτοκίνητο στην Ευρώπη, αλλά γερμανικό ή ευρωπαϊκό – αλλά αυτό δεν μπορεί ποτέ να αναπληρώσει τις επιπτώσεις στην Κίνα».

Πτώση στο χρηματιστήριο

Ο φόβος ήταν εμφανής σήμερα και στο χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης: οι μετοχές της Volkswagen, της BMW, της Mercedes και της Porsche υποχώρησαν ι σημαντικά ως αποτέλεσμα των αναφορών από τις Βρυξέλλες.

Η εισαγωγή των δασμών είναι επίσης αμφιλεγόμενη για αρκετούς οικονομολόγους. Ο επικεφαλής του Ινστιτούτου Ifo του Μονάχου, Κλέμενς Φούεστ, είπε ότι ένας εμπορικός πόλεμος δεν θα εξυπηρετούσε κανέναν.

Ωστόσο, μια σαφής πλειοψηφία μεταξύ των βιομηχανικών ομίλων στη Γερμανία έχουν ταχθεί υπέρ των δασμών. Αυτό προκύπτει από έρευνα του Γερμανικού Οικονομικού Ινστιτούτου (IW), καθώς πολλές εταιρείες στη Γερμανία διαμαρτύρονται ότι η κινεζική κυβέρνηση στρεβλώνει τον ανταγωνισμό.

Η κινεζική αγορά είναι πάντως πολύ λιγότερο σημαντική για τις αυτοκινητοβιομηχανίες της νότιας Ευρώπης. Οι Γάλλοι με την Peugeot, τη Renault και τη Citroen ή οι Ιταλοί με τη Fiat ,πουλάνε στην Κίνα πολύ λίγα αυτοκίνητα.Οι Γάλλοι έχουν πουλήσει το πολύ 40.000 αυτοκίνητα στην Κίνα τα τελευταία χρόνια.



Source link

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *