Η επιμόρφωση ως πρόσχημα εισοδηματικής ενίσχυσης

Θέλετε σεμινάριο που ούτε σας ενδιαφέρει ούτε έχει χρησιμότητα; Κάπως έτσι ακούγεται το ερώτημα που απευθύνεται σε χιλιάδες επιστήμονες και ελεύθερους επαγγελματίες, αλλά η προφανής απάντησή τους είναι σε άλλο ερώτημα: Ναι, θέλουμε να πάρουμε 600 ευρώ.

Ο κίνδυνος στην περίπτωση αυτή δεν προκύπτει από τη διανομή επιδομάτων αλλά επειδή ένα πολύτιμο εργαλείο αναβάθμισης δεξιοτήτων και τεχνογνωσίας κινδυνεύει να χαθεί.

Η κυβέρνηση, εκτός από την έγκαιρη εφαρμογή των μέτρων περιορισμού της κυκλοφορίας, προχώρησε άμεσα και σε έκτακτα μέτρα που αφορούν την οικονομία. Η αναστολή είσπραξης φόρων, η χορήγηση επιδομάτων σε όσους χάνουν την εργασία τους ή δεν αμείβονται από τον εργοδότη, καθώς και η χορήγηση σε επιστήμονες επιδόματος για την επιμόρφωσή τους, ήταν σωστές κινήσεις. Σε μια έκτακτη κατάσταση, χρειάζονται ανάλογα μέτρα που είναι ανήκουστα σε κανονικές συνθήκες.

Αλλωστε ανάλυση του ΚΕΠΕ καταλήγει στο συμπέρασμα ότι αύξηση της κρατικής καταναλωτικής δαπάνης στην ελληνική οικονομία κατά 5 δισ. ευρώ, το οποίο αντιστοιχεί στο 2,7% του ΑΕΠ, θα προκαλέσει αύξηση του ΑΕΠ κατά 3,9 ποσοστιαίες μονάδες, αύξηση της συνολικής απασχόλησης κατά 167,6 χιλιάδες θέσεις εργασίας ή κατά 3,90 ποσοστιαίες μονάδες και αύξηση του ελλείμματος του ισοζυγίου αγαθών και υπηρεσιών κατά περίπου 1,8 δισ. ευρώ.

Στη φάση αυτή είναι αναγκαίο να καλυφθούν άμεσα οι ανάγκες της οικονομίας. Η ανάλυση του ΚΕΠΕ τεκμηριώνει ότι η γενναία αύξηση κρατικών δαπανών μπορεί να υπερκαλύψει τις απώλειες από την αναμενόμενη πτώση του τουρισμού.

Ωστόσο, γίνεται πάλι επίκαιρο το παλιό πρόβλημα της απασχόλησης. Ο Κέινς πρότεινε, χαριτολογώντας στην κυβέρνηση, να θάψει βαρέλια γεμάτα χρήματα σε ορυχεία και οι εταιρείες θα προσλάβουν ανθρώπους να σκάβουν, για να κερδίσουν το περιεχόμενό τους.

Το πρόγραμμα της επιδοτούμενης εκπαίδευσης επιστημόνων, ελεύθερων επαγγελματιών, μπορούσε να αποδειχθεί περισσότερο χρήσιμο. Η επιμόρφωση σε νέες τεχνολογίες, σε νέες δεξιότητες, είναι απαραίτητη σε μια αγορά που η ζήτηση για ψηφιακές κυρίως δεξιότητες δεν καλύπτεται από την προσφορά. Και είναι φανερό ότι ψηφιακές δεξιότητες απαιτούνται πλέον σε κάθε επάγγελμα, όχι μόνον στους προγραμματιστές, που ούτως ή άλλως είναι περιζήτητοι.

Κι όμως, η ευκαιρία να επιμορφώνεται κάποιος εισπράττοντας αποζημίωση 600 ευρώ κινδυνεύει να πάει χαμένη. Γιατί η «εκπαίδευση» μπορεί να γίνει απλώς αφήνοντας σε λειτουργία την τηλεόραση στο Netflix και κυρίως χωρίς ουσιαστική πιστοποίηση. Παραβλέπουν ότι η πιστοποίηση ίσως είναι σημαντικότερη από την ίδια την επιμόρφωση, καθώς δίνει αξιοπιστία σε όποιον την επικαλείται.

Και είναι αστείο ότι υιοθετείται η σύγχρονη τεχνολογία στην εκπαίδευση ενώ είναι πολύ περισσότερο δεδομένες οι εφαρμογές που αφορούν την πιστοποίηση και τις εξετάσεις. Ακόμα και η επιτήρηση των εξεταζομένων μπορεί να γίνει online, χωρίς να απαιτείται η μετακίνησή τους.

Η ευκαιρία για ουσιαστική εκπαίδευση, σε δεξιότητες που χρειάζονται, χάνεται επειδή η υπόθεση υποβιβάστηκε σε διανομή επιδόματος. Θα ήταν καλύτερο να δοθούν 600 ευρώ χωρίς πρόσχημα και να εφαρμοζόταν πραγματικό πρόγραμμα επιδοτούμενης επιμόρφωσης. Σε όσους πραγματικά τη θέλουν και με εκείνους που πραγματικά μπορούν να την προσφέρουν. Επιμόρφωση που αποδεικνύεται με πιστοποίηση, με διεθνή αναγνώριση η οποία προσφέρει αποδεκτό από όλους επαγγελματικό προσόν.

Οι επαγγελματίες μπορούν να αποκτήσουν ουσιαστική τηλεκατάρτιση επειδή προφανώς υπάρχουν και προτάσεις επιμόρφωσης υψηλού επιπέδου. Απλώς κινδυνεύουν να επικρατήσουν άλλα, τα προσχηματικά, τα κακά υποδείγματα, όπως το κακό, πλαστό νόμισμα επικρατεί του καλού, κατά τον νόμο του σερ Τόμας Γκρέσαμ.

Κυριακή Κανονίδου

Είμαι η Κυριακή Κανονίδου, δημοσιογράφος και συντάκτρια στο ενημερωτικό site news1.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *