Η Εκθεση που μας εκθέτει

Η Εκθεση, ως εξεταζόμενο μάθημα στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, έχει με τα χρόνια  «συνθλιβεί» υπό τις πιέσεις των Ελλήνων γονιών που ζητούν αξιοπιστία στη βαθμολόγηση των παιδιών και την αμηχανία των ηγεσιών του υπουργείου Παιδείας ως προς τη στόχευση του ελληνικού σχολείου (παρά τις διακηρύξεις τους).

Το υπουργείο, διαπιστώνοντας τα μεγάλα ποσοστά αναβαθμολογήσεων στο μάθημα και χωρίς ένα σώμα βαθμολογητών αξιόπιστο και αξιολογημένο, άρχισε να ψαλιδίζει τη βαθμολογική βαρύτητα της Εκθεσης. Και όταν ένα μάθημα δεν μετράει βαθμολογικά στο χρησιμοθηρικό ελληνικό σχολείο, χάνει το ενδιαφέρον του για τους μαθητές.

Φέτος, πάντως, το θέμα της Εκθεσης και ο χειρισμός του από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων αποτύπωσε την αμηχανία της ελληνικής πολιτείας σε σχέση με τη στόχευση του ελληνικού σχολείου αλλά και των εξετάσεων εισαγωγής στα ΑΕΙ. Για πρώτη φορά η ΚΕΕ ζήτησε από τους υποψηφίους να εκφράσουν προσωπικές απόψεις.

Ωστόσο, στις υποδείξεις της προς τους βαθμολογητές η ΚΕΕ τους σύστησε να αξιολογήσουν θετικά εάν ο μαθητής συνδέσει την ανάγνωση με την εσωτερική απομόνωση, με  ερεθίσματα για κοινωνικό και φιλανθρωπικό έργο, με οικοδόμηση κοσμοθεωρίας, με πρότυπα, με κινητοποίηση – ενσυναίσθηση κ.λπ. Ουσιαστικά, ζήτησε από τη συντριπτική πλειονότητα των 18χρονων να παπαγαλίσουν τα πρότυπα Εκθεσης που έμαθαν στο φροντιστήριο, και να πουν ψέματα. Διότι ελάχιστοι διαβάζουν εξωσχολικά βιβλία και μάλιστα όταν έχουν ένα τόσο βαρύ πρόγραμμα προετοιμασίας για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις.

Στην Ελλάδα η ελληνική εκπαίδευση είναι εγκλωβισμένη στους τύπους. Το ενδιαφέρον μας οξύνεται μόνο όταν πάει ένα μάθημα να καταργηθεί, αλλά ουδείς μιλάει για την ουσία που μένει στους μαθητές. Επίσης, κάθε ειδικότητα εκπαιδευτικών ζητεί εμφατικά να ενισχυθούν οι ώρες των μαθημάτων της (π.χ. Αρχαία, Λογοτεχνία, Μαθηματικά, Βιολογία, Καλλιτεχνικά), αλλά ουδείς αποδέχεται το μερίδιο ευθύνης που του αναλογεί για την εικόνα του εκπαιδευτικού συστήματος.

Ο προβληματισμός για την κατάντια της έχει καταλήξει μονότονο παιχνίδι στα χείλη των εκάστοτε ιθυνόντων, ενώ η Εκθεση είναι εμβληματικό μάθημα για την εικόνα του ελληνικού εκπαιδευτικού σχολείου. Προτιμότερο είναι να καταργηθεί…

Κυριακή Κανονίδου

Είμαι η Κυριακή Κανονίδου, δημοσιογράφος και συντάκτρια στο ενημερωτικό site news1.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *