Ενστάσεις των θεσμών για το αναπτυξιακό σχέδιο

Ενστάσεις των θεσμών για το αναπτυξιακό σχέδιο 1

Το αναπτυξιακό σχέδιο και η ελάφρυνση του χρέους μαζί με τη μεταμνημονιακή διαδικασία εποπτείας θα αποτελέσουν το πακέτο που ελπίζεται να συμφωνηθεί στο Eurogroup της 21ης Ιουνίου.

Kίτρινες κάρτες ετοιμάζονται να βγάλουν οι θεσμοί στην κυβέρνηση για μια σειρά από προβλέψεις του μεταμνημονιακού αναπτυξιακού της σχεδίου, οι οποίες αποσκοπούν στην ενίσχυση του φιλολαϊκού προφίλ της. Την ίδια ώρα, οι πληροφορίες επιμένουν ότι το ΔΝΤ θα ζητήσει τη μείωση του αφορολογήτου από 1ης/1/2019, μαζί με τη μείωση των συντάξεων, συντελώντας στη δημιουργία ενός ασφυκτικού πολιτικά περιβάλλοντος για την κυβέρνηση.

Το αναπτυξιακό σχέδιο είναι το ένα κομμάτι της μεγάλης συμφωνίας, ενόψει της εξόδου της χώρας από το μνημόνιο. Παρά το όνομά του, θα επεκτείνεται πολύ πέρα από τις ιδέες της κυβέρνησης για την ενίσχυση του ΑΕΠ της χώρας, καθώς θα περιλαμβάνει όλες τις δεσμεύσεις της για συνέχιση των μεταρρυθμίσεων και της δημοσιονομικής πειθαρχίας. Θα είναι ουσιαστικά το «τέταρτο μνημόνιο», χωρίς λεφτά, φυσικά. Μαζί με την ελάφρυνση του χρέους και με τη μεταμνημονιακή διαδικασία εποπτείας, θα αποτελέσουν το πακέτο που ελπίζεται να συμφωνηθεί στο Eurogroup της 21ης Ιουνίου, για να βγει η χώρα από το μνημόνιο στις 20 Αυγούστου.

Ωστόσο, ήδη στις Βρυξέλλες προετοιμάζονται για μετάθεση του χρόνου συμφωνίας τον Ιούλιο και οι ενστάσεις τους στο υπό διαμόρφωση αναπτυξιακό σχέδιο δεν είναι άσχετες με αυτό.

Οπως μεταδίδει ευρωπαϊκή πηγή, στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες έχουν ήδη προκαλέσει ερωτήματα οι υποσχέσεις που κινούνται στη λογική των παροχών, όπως οι λεγόμενες στοχευμένες φοροελαφρύνσεις και η αύξηση του κατώτατου μισθού, στον βαθμό που δεν έχουν υπολογιστεί επακριβώς οι συνέπειές τους και η δυνατότητα της οικονομίας να αντεπεξέλθει. Στα εργασιακά, οι θεσμοί θέλουν, επιπλέον, να διασφαλίσουν ότι δεν θα μπουν εμπόδια στην επέκταση των ατομικών συμβάσεων μέσα από τις προβλέψεις για τη διαιτησία και για τον μηχανισμό αντιπροσωπευτικότητας των εργοδοτικών οργανώσεων. Τα τελευταία δύο εργασιακά θέματα συζητήθηκαν, σύμφωνα με πληροφορίες, στην τηλεδιάσκεψη της περασμένης Δευτέρας, μεταξύ κυβέρνησης και θεσμών.

Τα εργασιακά γενικότερα είναι ένα από τα ευαίσθητα θέματα των μεταμνημονιακών δεσμεύσεων. Είναι ενδεικτικό ότι η κυβέρνηση δεν έχει καταλήξει ακόμη αν θα περιλάβει στο αναπτυξιακό σχέδιο κεφάλαιο με δεσμεύσεις για τη συνέχιση των σχετικών μεταρρυθμίσεων, καθώς προφανώς υπάρχουν διαφωνίες στο εσωτερικό της.
«Η συζήτηση για το αναπτυξιακό σχέδιο θα είναι σαν μια νέα αξιολόγηση», εκτιμά η ευρωπαϊκή πηγή, προεξοφλώντας διαφωνίες και καθυστερήσεις. Είναι αυτονόητο, επομένως, ότι οι θεσμοί δεν θα επιτρέψουν να υπάρξουν «τρύπες» σε αυτό το σχέδιο και γι’ αυτό θα περάσει από εξονυχιστικό έλεγχο.

Τρία κεφάλαια

Η κυβέρνηση φιλοδοξεί να υποβάλει το αναπτυξιακό σχέδιο στο Eurogroup της Σόφιας, στις 27 Απριλίου. Σύμφωνα με κυβερνητική πηγή, θα έχει τρία κεφάλαια:

1. Μεταρρυθμίσεις: Μεταξύ άλλων θα αναλαμβάνονται δεσμεύσεις για τη δημόσια διοίκηση, τη Δικαιοσύνη (επιτάχυνση), τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος (αδειοδοτήσεις, απελευθερώσεις αγορών), καθώς και τη συνέχιση των ιδιωτικοποιήσεων (όσων δεν προλάβουν να τελειώσουν έως τον Αύγουστο). Οι ιδιωτικοποιήσεις είναι ακόμη ένα δύσκολο κεφάλαιο, λόγω των καθυστερήσεων που έχουν σημειωθεί.

2. Δημοσιονομικά: Θα περιγράφεται η δέσμευση επίτευξης πρωτογενών πλεονασμάτων 3,5% του ΑΕΠ έως το 2022. Για το ίδιο θέμα, θα αναληφθούν ανάλογες δεσμεύσεις και στο υπό κατάθεση μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα.

3. Κλάδοι με προοπτικές ανάπτυξης: Προτεραιότητα θα δίνεται στον τουρισμό, στην αγροτική οικονομία και στην ενέργεια.

Αν, όμως, οι ενστάσεις των θεσμών στα «φιλολαϊκά» σχέδια της κυβέρνησης αναμένεται να ρίξουν σκιά στο αφήγημά της για καθαρή έξοδο, ενδεχόμενη συμφωνία τους για πρόωρη μείωση του αφορολογήτου από 1ης/1/2019, μαζί με τη μείωση των συντάξεων, είναι πιθανό να αποτελέσει ακόμη και καταλύτη πολιτικών εξελίξεων.

Προς το παρόν, η Κομισιόν κρατάει «άμυνα» υποστηρίζοντας ότι διαφωνεί με τις απαισιόδοξες προβλέψεις του Ταμείου, αλλά οι πληροφορίες από τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες αναφέρουν ότι οι υπόλοιποι θεσμοί είναι επιφυλακτικοί και δεν αποκλείεται να συγκλίνουν τελικώς με τις απόψεις του Ταμείου. Κι αυτό, γιατί διαπιστώνουν ανησυχητικές ενδείξεις τόσο στον ρυθμό ανάπτυξης, ο οποίος διαμορφώνεται σε χαμηλότερα επίπεδα από τις αρχικές προβλέψεις, όσο και στα φορολογικά έσοδα, που εμφανίζουν κόπωση. Ετσι, δεν θεωρείται διασφαλισμένη η επανάληψη των επιδόσεων του 2017, κατά το οποίο το πρωτογενές πλεόνασμα ξεπέρασε το 3,5% του ΑΕΠ, σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες.

Σχετικά με το αφορολόγητο, οι αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν αφού γίνει πρώτα γνωστό το ΑΕΠ του α΄ τριμήνου, στις αρχές Ιουνίου. «Θα έχουμε έναν πολύ θερμό Μάιο», προεξοφλούσε πηγή των θεσμών.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *