Αλ. Ευκλείδης διευθυντής Εναλλακτικής Σκηνής ΕΛΣ: Το πιο σημαντικό είναι να παράγουμε πολιτισμό, όχι μόνο να καταναλώνουμε αυτόν που κυκλοφορεί»

Με άποψη και γνώση συνεχίζει η Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής το άνοιγμα της στον κόσμο, βαδίζοντας στους άξονες που χάραξε από την περσινή, πρώτη ουσιαστικά χρονιά λειτουργίας της. Με αναθέσεις νέων έργων σε Έλληνες συνθέτες, συμπαραγωγές με ομάδες μουσικού θεάτρου, σκηνοθεσία από θεατρικούς σκηνοθέτες «αιχμής», συναυλίες και όπερες για παιδιά και νέους, εκπαιδευτικές δράσεις για σχολεία και κοινωνικές δράσεις σε δύσκολους χώρους όπως οι φυλακές και οι προσφυγικοί καταυλισμοί.

Έγκαιρα σήμερα η Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ ανακοίνωσε το πρόγραμμα της νέας περιόδου 2018/19, που φέρει την υπογραφή του καλλιτεχνικού διευθυντή της, Αλέξανδρου Ευκλείδη.

Κεντρική θέση στο πρόγραμμα έχει το μουσικό παραμύθι της Λένας Πλάτωνος «Το αηδόνι του αυτοκράτορα», που συνδυάζει όπερα με animation στην πρώτη του σκηνική παρουσία. Όπως επίσης, η μεγάλη παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής πάνω στο βραβευμένο μιούζικαλ «Once» σε πρώτη ελληνική εμφάνιση, με πρωταγωνίστρια την Μαρίνα Σάττι και σκηνοθεσία Ακύλλα Καραζήση.

Το έργο σύγχρονου ρεπερτορίου αντιπροσωπεύεται στο πρόγραμμα με την εμβληματική όπερα «Λευκό ρόδο» (1986) του Γερμανού συνθέτη Ούντο Τσίμμερμαν σε σκηνοθεσία Θέμελη Γλυνάτση και σε πρώτη πανελλήνια πρεμιέρα. Στις αναθέσεις νέων έργων περιλαμβάνεται η όπερα δωματίου «Έντα Γκάμπλερ» του συνθέτη και πιανίστα Γιώργου Δούση, σε λιμπρέτο βασισμένο στο ομώνυμο αριστούργημα του Ίψεν.

Στο λυρικό ρεπερτόριο «εντάσσονται» επίσης παραγγελίες της Εναλλακτικής Σκηνής, όπως η «Κερένια κούκλα» -το μυθιστόρημα του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου των αρχών του 20ου αιώνα- που γίνεται όπερα από τον συνθέτη Τάσο Ρωσόπουλο και σε σκηνοθεσία Σίμου Κακάλα. Ακόμα, το πολυαναμενόμενο καινούργιο έργο του Δημήτρη Μαραγκόπουλου πάνω στα εξομολογητικά και στερνά «Οράματα και θάματα» του στρατηγού Μακρυγιάννη, αλλά και η νέα όπερα «Ο θάνατος του ‘Αντονυ» του Χαράλαμπου Γωγιού, το μιούζικαλ για παιδιά «Μούζικα! Η μάχη των ήχων» του Θοδωρή Οικονόμου.

Οι συμπαραγωγές της Εναλλακτικής Σκηνής ενισχύονται τη νέα σεζόν με τις παραστάσεις του σουρεαλιστικού ντουέτου Opera Chaotique σε συνεργασία με την ομάδα κουκλοθεάτρου Merlin (Βάτραχοι), του Συνεργείου Μουσικού Θεάτρου της Λάρισας (Παραμυφικό) και των ομάδων μουσικού θεάτρου Όπερες των ζητιάνων (Ο θάνατος του ‘Αντονυ) και The Medium Project (Έντα Γκάμπλερ).

O Κύκλος Μάνος Χατζιδάκις φέρνει την παρουσίαση του Μεγάλου Ερωτικού σε μεταγραφή για μπαρόκ όργανα, καθώς και τρία εμβληματικά έργα, τα Κοινός βίος, Παίδες επί Κολωνώ και Τα τραγούδια της αμαρτίας. Τρία φεστιβάλ επιστρέφουν ανανεωμένα: το Φεστιβάλ Πιάνου επανέρχεται με θέμα Πιάνο & Τζαζ, οι Ημέρες Λατρευτικής Μουσικής υπό τον τίτλο Οράματα και θάματα και οι Ημέρες Μουσικού Θεάτρου μας προσκαλούν να ανακαλύψουμε χαμένους θησαυρούς του ελαφρού μουσικού θεάτρου.

Αλέξανδρος Ευκλείδης στο ΑΠΕ-ΜΠΕ

«Το πιο σημαντικό είναι να παράγουμε πολιτισμό, όχι μόνο να καταναλώνουμε αυτόν που κυκλοφορεί. Δεν αντιλέγω είναι πολύ ωραίο κι αυτό, να βλέπουμε παραστάσεις από το εξωτερικό αλλά είναι εξίσου σημαντικό να μην χάσουμε τη σημασία της πρωτογενούς παραγωγής. Κι αυτό προσπαθούμε με όσες δυνάμεις έχουμε και με όσα μέσα έχουμε, που το ξέρετε δεν είναι απεριόριστα τα μέσα μας. Μας βοηθά το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος- είμαστε δωροδόχοι έως το 2020- και το κράτος, με την έννοια ότι δεν μας περικόπτει περισσότερα από αυτά που ήδη έχει περικόψει. Και βεβαίως, έχουμε την βοήθεια από πολλούς χορηγούς μετά από προσπάθειες μας. Η πρόθεση μας είναι να μην αλλάζουμε κάθε χρόνο άξονα, θέλουμε να παραμείνουμε στη λογική παραγγελιών στην ελληνική γλώσσα, από Έλληνες συνθέτες. Φυσικά, το μουσικό θέατρο είναι ακριβό σπορ, δεν μπορεί να γίνει σε οποιεσδήποτε συνθήκες, δεν είναι μια θεατρική παράσταση που λίγο με την εθελοντική εργασία λίγο με την καλή διάθεση, παράγεται. Η παραγγελία νέου έργου διαρκεί μήνες ή και χρόνια. Για να γραφτεί, για παράδειγμα το «Ζ« που ήταν επιτυχία μας έκανε δυόμισι χρόνια. Κι εμείς προσπαθούμε να προφέρουμε στους συνεργάτες μας καλές συνθήκες εργασίας για να δημιουργήσουν το μέλλον του μουσικού θεάτρου στην χώρα μας» λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Αλέξανδρος Ευκλείδης, καλλιτεχνικός διευθυντής της Εναλλακτικής Σκηνής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Του ζητάμε να σχολιάσει αυτή τη δημιουργική και γόνιμη περίοδο που ζει η Εθνική Λυρική Σκηνή εδώ κι ενάμιση χρόνο στο καινούργιο της κτίριο: Η ΕΛΣ και μόνο με τη μετεγκατάσταση της στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, έχει πολύ μεγάλη δυνατότητα διείσδυσης στην κοινωνία. Απ’ την άλλη κι εμείς προσπαθούμε να χρησιμοποιήσουμε αυτή την ευκαιρία για να διευρύνουμε το κοινό, όχι να πατήσουμε στην ευκολία, όχι μόνο στις μεγαλύτερες εισπράξεις αλλά να δούμε και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά αυτής της μετάβασης σε μια νέα σχέση με την κοινωνία. Η μακροπρόθεσμη σχέση με τους αποδέκτες του έργου μας, αυτό είναι που μετράει για εμάς».

Αισθάνεται ότι η Εναλλακτική Σκηνή κέρδισε το στοίχημα αυτόν τον ένα χρόνο πλήρους λειτουργίας της; Έχει ιδέες για βελτιώσεις του προγράμματός της που θα τις βάλει σε εφαρμογή;

«Επιθυμούμε να βάλουμε τις βάσεις για να γίνουμε βιώσιμοι μακροπρόθεσμα. Αυτή είναι η μεγαλύτερη αγωνία μου» ομολογεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Αλέξανδρος Ευκλείδης. «Φυσικά και υπάρχουν ιδέες, πράγματα που θα μπορούσαμε να κάνουμε καλύτερα, γι αυτό όμως θα πρέπει να περιμένουμε την επόμενη τριετία άσχετα αν παραμείνω σ’ αυτή τη θέση είτε με διαδεχτεί κάποιος άλλος που θα συνεχίσει το έργο. Για την τριετία που διανύουμε αποφασίσαμε με τον διευθυντή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Γιώργο Κουμεντάκη ότι θα πάμε μέχρι ένα σημείο και θα προσπαθήσουμε να εξερευνήσουμε τους άξονες που στοχεύσαμε. Θέλω να πω, προσπαθούμε να αποφύγουμε τον μεγαλοϊδεατισμό. Να είμαστε λίγο προσγειωμένοι και να έχουμε τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα με όσα διαθέτουμε» απαντά.

Εισπρακτικά πώς πήγε η χρονιά; «Θα έλεγα εντός στόχων αν και η χρονιά δεν έχει τελειώσει ακόμα- θα δώσουμε τον οριστικό οικονομικό απολογισμό στο τέλος της χρονιάς μαζί με την ΕΛΣ. Βάλαμε κάποιους στόχους που ήταν φιλόδοξοι και μπορέσαμε και τους πετύχαμε, δύσκολα ομολογουμένως, γιατί μόνο στη σκηνή της Εναλλακτικής -μια μικρή σκηνή- δώσαμε 140 παραστάσεις σε 21 διαφορετικές παραγωγές, ένας μεγάλος όγκος δουλειάς για τη μικρή ομάδα εργαζομένων που διαχειριζόμαστε την Εναλλακτική Σκηνή η οποία, μην ξεχνάτε, ότι είναι μια δεύτερη σκηνή που προστέθηκε στην ΕΛΣ χωρίς να προστεθούν και οι ανάλογοι εργαζόμενοι. Ποιοτικά και ποσοτικά καταφέραμε να κάνουμε αυτό που πρέπει να κάνουμε. Δεν ήταν όλες οι παραστάσεις sold out, το τονίζω γιατί το sold out στην εποχή μας έχει γίνει καραμέλα. Δεν ήταν όλες οι παραστάσεις επιτυχημένες αλλά θεωρώ ότι αυτό είναι προϋπόθεση μιας διαδικασίας που δεν πηγαίνει στην κατεύθυνση της ευκολίας, δεν περιορίζει την δοκιμή. Πάντως, κατά μέσο όρο η πληρότητα της Εναλλακτικής τη χρονιά που πέρασε κινήθηκε σε επίπεδα πάνω από 80, οπότε είμαστε ευχαριστημένοι αφού σε τόσο διαφορετικά πράγματα προσελκύουμε κόσμο. Επενδύουμε σε σκηνοθέτες που θεωρούμε ότι έχουν μια ουσιαστική συμβολή στην εξέλιξη, αν θέλετε και στην αισθητική του μουσικού θεάτρου στη χώρα μας».

πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Κυριακή Κανονίδου

Είμαι η Κυριακή Κανονίδου, δημοσιογράφος και συντάκτρια στο ενημερωτικό site news1.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *